Yrityksen perustamisen jälkeen olen joutunut mitäänsanomattoman markkinoinnin tulvaan, jossa vastaanottajan tarpeet ovat unohtuneet usein kokonaan. Tässä tärkeimmät huomiot ensimmäisten kuukausien varrelta:


1: Markkinoi nopeasti

Uusi yrittäjä tarvitsee paljon palveluita, mielellään saman tien. Itse olin valinnut kirjanpitäjän ja hosting-palvelut samalla viikolla kun yritykseni rekisteröitiin.

“Oletko jo ehtinyt miettiä, että yrityksesi tarvitsee kirjanpitäjän/verkkosivut/vakuutuksen?” on kysymys, joka kannattaa esittää heti, ei monta kuukautta yrityksen perustamisen jälkeen.


2: Mieti vastaanottajan tarpeita, älä omiasi

Aloittelevana yrittäjänä minulla on miljoona kysymystä. Olen googlettanut, kysellyt somessa, tuskaillut eikö kukaan voisi neuvoa minua näissä asioissa.

Silti vain harva yritys tuntuu olevan kiinnostunut minut tarpeistani. Lähes poikkeuksetta yhteydenottojen avaus on ollut litania palveluista, ja pahimmillaan myyntipuheen ainoa kulma on ollut seikkaperäinen selostus siitä, kuinka yritys on ollut toiminnassa jo 1970-luvulta ja toiminut sillä ja tällä nimellä ja tällaisessa omistuksessa.

Tiedon tarpeeseen kannattaa vastata laadukkailla sisällöillä, ei jaarittelemalla omasta palveluvalikoimasta. Edukseen tiedon tarjoajina erottuivat eläkevakuutusyhtiöt, joiden markkinointi vastasi moneen kysymykseeni, myös sellaisiin joita en ollut osannut vielä edes kysyä.


3: Yllätä

Mitäänsanomattomasta markkinointitulvasta on mahdollisuus erottua edukseen. Yhtenä päivänä postiluukusta tipahti kuori, johon nimeni oli kirjoitettu käsin. Ilahduin. Ehkäpä tällä kertaa kuori sisältäisi viestin juuri minulle?

Mutta ei. Käsin kirjoitettu osoite olikin vain hämäystä ja keino saada minut avaamaan kuori (tai osoitus osoitetarrojen loppumisesta, kuka tietää). Sisältä paljastui A4-kokoinen tuloste, jossa oli taulukkomuodossa ilmaistu kirjanpitopalveluiden hintatiedot yksinyrittäjästä suuryritykseen. Paperin alalaidassa oli puhelinnumero, johon voisin soittaa ja kysyä lisätietoja. Arvannette mitä tein.


+1: Myy kun sitä sinulta toivotaan

Tämä ei ole varsinainen markkinointiknoppi vaan liittyy enemmän myyntiin. Myy jos joku haluaa sinulta ostaa! Jos ensin jättää vastaamatta potentiaalisen asiakkaan jättämään tarjouspyyntöön, on turha lupailla massasähköpostilla ensiluokkaista ja henkilökohtaista palvelua muutamaa viikkoa myöhemmin.


Tehdäänkö yhdessä tehokkaampaa markkinointiviestintää ja timanttisia sisältöjä? Ota yhteyttä botin kautta tai laittamalla viestiä [email protected] niin jutellaan miten voisin olla avuksi!

Categories: Markkinointi

0 Comments

Leave a Reply